Teken de petitie

Stop gedwongen terugkeer naar onveilig Afghanistan!

De Nederlandse overheid moet onmiddellijk stoppen met het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers naar Afghanistan. Teken de petitie!

De Taliban in Afghanistan vermoordt in 2000 de vader van de toen zesjarige Azad. Samen met zijn moeder en broer vlucht hij naar Iran, waar ze niet kunnen blijven. Azad en zijn broer vragen uiteindelijk in 2011 asiel aan in Nederland. Hun moeder is onderweg overleden. Azad is homoseksueel en vreest voor zijn leven als hij terug moet naar Afghanistan. Azads broer krijgt een verblijfsvergunning, maar Azad niet.

De Nederlandse overheid gelooft niet dat hij homoseksueel is en in mei 2017 wordt hij uitgezet naar Afghanistan. Een paar dagen later spreekt Amnesty hem in Kabul. Azad is nu 23 jaar, zijn seksuele geaardheid verbergt hij. 'Ik probeer hier een man te zijn, ik word gek, de angst beheerst me, vooral ’s nachts, ik ben zo bang.'

Azad is een van de duizenden Afghanen die recent vanuit Europa zijn uitgezet. De Nederlandse overheid beweert dat Afghanen kunnen worden teruggestuurd omdat het land veilig genoeg is. Het tegendeel is waar.

De politieke situatie in Afghanistan verslechtert voortdurend en het is er extreem onveilig. 2016 was het dodelijkste jaar ooit. Bommen, zelfmoordaanvallen, vervolging van religieuze, etnische en seksuele minderheden, gedwongen ronseling van kinderen, en marteling zijn een dagelijkse realiteit.

Samenwerkende organisaties:

• Amnesty International
  • Defence for Children
  • Kerk in Actie
  • Save the Children
  • Stichting INLIA
  • Stichting LoS
  • Unicef Nederland
  • Vluchtelingenwerk Nederland
  • Pax

Teken de petitie

Privacy Lees de petitietekst

Amnesty International gaat zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Deze gegevens worden niet verstrekt aan derden voor commerciële doeleinden. Alleen je naam en woonplaats worden doorgegeven aan de autoriteiten die de petitie ontvangen. Als je hebt aangegeven vaker het belangrijkste actienieuws te willen ontvangen, gebruiken we je gegevens daarvoor en om je incidenteel te kunnen informeren over onze werkzaamheden of om je steun te vragen.

Geachte heer Rutte,

Ik ben zeer bezorgd over de (gedwongen) terugkeer van Afghaanse burgers. Uitzettingen vinden plaats terwijl er sprake is van een grootschalig, wijdverspreid conflict en ernstige mensenrechtenschendingen.

Gedwongen terugkeer naar Afghanistan is in strijd met het kernprincipe van het vluchtelingenrecht dat een vluchteling niet mag worden uitgezet naar een land waar zijn/haar leven of vrijheid wordt bedreigd.

Ik roep u daarom op te stoppen met het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers naar Afghanistan totdat het weer mogelijk is om mensen in veiligheid en waardigheid terug te laten keren.

Hoogachtend,