Teken de petitie

Weer activisten vermoord in Colombia

In minder dan een week tijd zijn twee prominente activisten van de milieubeweging Ríos Vivos in Colombia om het leven gebracht. Landactivisten Luis Torres en Hugo George werden begin mei vermoord omdat ze protesteerden tegen de aanleg van een dam die het leefgebied van hun gemeenschap bedreigt. Door het bouwproject werden 500 families gedwongen te verhuizen en leden van de milieubeweging Ríos Vivos, al 151 keer aangevallen. De autoriteiten werkten de activisten die om compensatie voor de getroffen gezinnen eisten, structureel tegen.

Roep de autoriteiten van Colombia op de moord op Luis en Hugo onmiddellijk te onderzoeken en de overige leden van Ríos Vivos te beschermen.

Teken de petitie

Vul je gegevens in:

Privacy Lees de petitietekst

Amnesty International gaat zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Deze gegevens worden niet verstrekt aan derden voor commerciële doeleinden. Alleen je naam en woonplaats worden doorgegeven aan de autoriteiten die de petitie ontvangen. Meer lezen over privacy

To: Attorney General Nestor Humberto Martinez

Dear Attorney General,

I am concerned about the safety of members of the Ríos Vivos (Living Rivers) Movement in Antioquia, Colombia.

I urge you to conduct a prompt, thorough and impartial investigation into the killing of Hugo Albeiro George Pérez and Luis Alberto Torres Montoya, taking into account their roles defending the rights of those affected by the Hidroituango hydroelectric project. All those found responsible should be brought to justice.

Furthermore, immediate steps need to be taken to overcome the structural causes behind the threats, killings and attacks faced by human rights defenders in the context of the Hidroituango hydroelectric project.

Thank you for your attention to this urgent matter.

Yours sincerely,