Al 1.422 brieven verstuurd

Edward Snowden (Verenigde Staten)

Het verhaal van Edward Snowden

Edward Snowden werkte bij de National Security Agency (NSA). In juni 2013 speelde hij geheime informatie van de organisatie door naar journalisten. Hij openbaarde dat de Amerikaanse geheime dienst NSA bijna onbeperkte toegang heeft tot alle communicatie, zoals telefoongesprekken, e-mails, chatgesprekken en het surfgedrag op internet. Daarmee ontketende hij een wereldwijd debat over het recht op privacy.

‘Ik kan achter mijn bureau iedereen ter wereld afluisteren: jou, je accountant, een rechter of de president.’

Volgens Amerikaanse spionagewetten die nog uit de Eerste Wereldoorlog stammen, staat Edward Snowdens daad - het openbaren van geheime informatie in het openbaar belang - gelijk aan het verkopen van geheimen aan de vijand. Hij kan daarvoor tientallen jaren gevangenisstraf krijgen. Snowden leeft nu in grote onzekerheid in Rusland.

We roepen de Amerikaanse president Obama op om Edward Snowden gratie te verlenen.

Vul je gegevens in, wij printen je brief en sturen deze naar de autoriteiten.

Amnesty gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. We geven jouw e-mailadres nooit door aan de autoriteiten. Na afloop van de actie houden we je op de hoogte van de resultaten (max 4 keer). Lees hier onze privacystatement.