Al 1.496 brieven verstuurd

Eren Keskin (Turkije)

Het verhaal van Eren Keskin

De prominente Turkse advocate Eren Keskin is al meer dan honderd keer vervolgd voor het schenden van wetsartikelen die, in strijd met het internationaal recht, de vrijheid van meningsuiting inperken. Soms omdat ze zich kritisch uitliet over de regering, andere keren omdat ze het woord ‘Koerdistan’ had gebruikt of seksueel geweld tegen Koerdische vrouwen openbaar maakte.

In 2005 zei ze in een toespraak dat Turkije verantwoordelijk is voor het vermoorden van een twaalfjarige jongen tijdens een militaire operatie in Oost-Turkije. Na een oneerlijk proces werd ze veroordeeld vanwege ‘belediging van de Turkse staat’. Ze ging in hoger beroep. Ze kan voor de uitspraak tien maanden gevangenisstraf krijgen.

We roepen de Turkse minister van Justitie op wetten die de vrije meningsuiting beperken in te trekken en Eren Keskin niet vast te zetten.

Vul je gegevens in, wij printen je brief en sturen deze naar de autoriteiten.