Al 7.159 brieven verstuurd

Ni Yulan (China)

Belaagd, verjaagd en vastgezet

Al jarenlang komt Ni Yulan op voor mensen die gedwongen worden hun huis te verlaten. Zij voert vreedzaam actie maar wordt door de autoriteiten voortdurend lastiggevallen. In 2002 werd ze opgepakt toen ze de sloop van een huis filmde. Door dagenlange martelingen brak zij haar voeten en knieschijven, waardoor ze nu in een rolstoel zit. Toen ze genoegdoening vroeg, werd ze gearresteerd en tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. Ook verloor ze haar licentie om als advocaat te werken. Na haar vrijlating zette Ni Yulan haar werk voor het groeiend aantal slachtoffers van gedwongen huisuitzetting voort. Daarop werd ze nog twee keer gevangengezet voor in totaal vierenhalf jaar. In de tussentijd werd ze voortdurend lastiggevallen, kreeg ze een reisverbod opgelegd en werd ze ten minste zeven keer uit haar huis gezet. De laatste keer in april 2017. Zo gaan de Chinese autoriteiten om met verdedigers van de mensenrechten.

Schrijf een brief en roep de directeur van het gemeentelijk veiligheidsbureau van Beijing op om Ni Yulan en haar familie met rust te laten, hen een woning te laten zoeken en het reisverbod op te heffen. Ook vragen we een onderzoek naar de intimidaties en berechting van de daders.

Vul je gegevens in, wij printen je brief en sturen deze naar de autoriteiten.