Al 6.050 brieven verstuurd

Sakris Kupila (Finland)

Vernederd om wie hij is

Sakris Kupila werd als meisje geboren, maar voelde zich niet thuis in zijn lichaam. Hij is een transgender. Op zijn negentiende begon Sakris aan het proces tot geslachtsverandering. Als voorwaarde voor een wettelijke geslachtsverandering moest hij eerst een psychiatrische diagnose van transseksualiteit krijgen. Veel transgenders ervaren dit als vernederend, alsof ze zelf niet kunnen beslissen hoe zij zich voelen. Een tweede vereiste voor geslachtsverandering is sterilisatie. Sakris weigert dit. Hij ondergaat een hormoonbehandeling die tot onvruchtbaarheid zal leiden, maar moet zich desondanks laten steriliseren. Sakris vindt dat zo’n operatie inbreuk maakt op zijn lichamelijke integriteit.

Schrijf een brief en roep de minister van Sociale Zaken van Finland op de wet aan te passen zodat transgenders geen diagnose meer hoeven te krijgen en zich niet hoeven te laten steriliseren. Ook vragen we haar een snelle procedure te ontwikkelen voor het erkennen van iemands sekse.

Vul je gegevens in, wij printen je brief en sturen deze naar de autoriteiten.