Al 6.099 brieven verstuurd

Taner Kılıç en tien andere activisten (Turkije)

Vervolgd vanwege hun inzet voor mensenrechten

Taner Kılıç streed als voorzitter van Amnesty Turkije tegen de schending van mensenrechten in zijn land. Op 9 juni 2017 werd hij echter opgepakt omdat hij lid zou zijn van een ‘gewapende terroristische organisatie’.

İdil Eser, directeur van Amnesty Turkije, nam begin juli 2017 deel aan een workshop voor mensenrechtenactivisten in Istanbul. Op de derde dag van de workshop viel de politie binnen en pakte tien deelnemers op, onder wie İdil en Özlem Dalkıran, de oprichter van Amnesty Turkije.

Alle mensenrechtenverdedigers worden beschuldigd van het ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. Dat terwijl zij juist op vreedzame wijze opkomen voor de mensenrechten in hun land. Behalve Amnesty-voorzitter Taner zijn zij nu op borgtocht vrijgelaten. De aanklacht tegen hen blijft gehandhaafd. Ze kunnen mogelijk tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen.

Schrijf een brief en roep de Turkse minister van Justitie op de vervolging van de mensenrechtenverdedigers te stoppen.

Vul je gegevens in, wij printen je brief en sturen deze naar de autoriteiten.