Teken de petitie

Spoedactie: Antislavernij-activisten in Mauritanië opgepakt!

Biram Dah Abeid is het gezicht van de antislavernijbeweging IRA in het west-Afrikaanse Mauritanië en hij was kandidaat bij de parlementsverkiezingen van 1 september. De politie pakte hem op 7 augustus 2018 op nadat een journalist een klacht tegen hem indiende. Abeid zou hem hebben bedreigd. Twee dagen later volgde de arrestatie van antislavernij-activist Adbellahi el Housein Mesoud wegens medeplichtigheid.

Abeid strijdt voor uitbanning van slavernij in Mauritanië. De regering heeft zijn organisatie, die in Mauritanië tienduizenden leden telt en wereldwijd afdelingen heeft, verboden. Zijn arrestatie, zo vlak voor de parlementsverkiezingen waarvoor hij zich kandidaat stelde, lijkt politiek gemotiveerd.

Amnesty International roept de autoriteiten van Mauritanië op om beide activisten een eerlijk proces te geven. Ook moet de regering onmiddellijk een einde maken aan de arrestatie van journalisten, leden van de oppositie en antislavernij-activisten.

Teken de petitie

Privacy Lees de petitietekst

Privacy: Amnesty International gaat zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Deze gegevens worden niet verstrekt aan derden voor commerciële doeleinden. Alleen je naam en woonplaats worden doorgegeven aan de autoriteiten die de petitie ontvangen.

To:
President of the Islamic Republic of Mauritania
General Mohamed Ould Abdel Aziz

Your Excellency,

I am deeply concerned about the arrest of two members of the anti-slavery organization Initiative for the Resurgence of the Abolitionist Movement (IRA). IRA president Biram Dah Abeid was arrested on 7 August 2018, on the day the nominations for parliamentarian elections were submitted, to which he was a candidate. Abdellahi el Housein Mesoud was arrested on 9 August. Both men have been charged and they were denied access to legal representation.

I call on you to uphold the activists’ right to a fair trial and urge you to ensure that they have regular access to their lawyers and are given adequate time and facilities to communicate with their lawyers, in confidence, and to prepare their defence.

Furthermore, I urge you to ensure that anti-slavery activists, and other human rights defenders, can carry out their human rights activities without any intimidation, harassment and without fear of reprisals.

Thank you for your attention.

Yours sincerely,