Stuur een e-mail

Sluit heropvoedingskampen voor etnische minderheden (China)

De studente Bota Kussaiyn sprak haar vader eind 2017 voor het laatst. Bota en haar ouders komen uit de Chinese regio Xinjiang, maar ze wonen al enkele jaren in Kazachstan. Bota’s vader ging naar China voor een doktersbezoek en kwam niet meer terug. Maanden later hoorde ze dat hij, net als veel andere Kazachen en Oeigoeren, naar een heropvoedingskamp was gestuurd. Ze blijft echter in het ongewisse over waar hij precies is en hoe het met hem gaat.

Amnesty roept de Chinese autoriteiten op te stoppen met de onderdrukking van etnische minderheden in de regio Xinjiang. Zij moeten opheldering geven over het lot van de naar schatting tot een miljoen mensen die opgesloten zitten in heropvoedingskampen.

De Chinese autoriteiten willen dat de voornamelijk islamitische etnische minderheidsgroepen in Xinjiang loyaal zijn aan de Chinese staat en de communistische partij. In de heropvoedingskampen worden ze daarom gedwongen om hun geloof en culturele identiteit te verwerpen. Ze krijgen geen rechtszaak en hebben geen toegang tot een advocaat. Ze zitten vaak maanden vast. Er zijn berichten dat er doden vallen in de kampen, onder meer door zelfmoord.

Lees hier meer.

Stuur een e-mail