Stuur een e-mail

Hanan Badr El-Din (Egypte)

De Egyptische mensenrechtenverdediger Hanan Badr el-Din zit sinds mei 2017 vast omdat ze zich uitsprak tegen gedwongen verdwijningen in haar land. Ze heeft een erfelijke ziekte waardoor ze kampt met hoge koorts en ontstekingen. Tot voor kort kreeg ze medicijnen van haar familie. Die mag ze nu niet meer ontvangen van de gevangenisautoriteiten. De ziekenboeg in de gevangenis kan haar niet de medische zorg geven die ze nodig heeft. Haar gezondheid gaat hard achteruit.

Amnesty roept de Egyptische autoriteiten op Hanan Badr el-Din onmiddellijk vrij te laten omdat ze alleen vastzit vanwege haar vreedzame inzet voor de mensenrechten. Tot die tijd moeten zij haar de medische zorg geven die ze nodig heeft.

Hanan richtte na de verdwijning van haar man in juli 2013 met anderen de Vereniging van Families van Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen op. De organisatie roept de Egyptische regering op bekend te maken waar de familieleden zijn gebleven.

In Egypte zijn sinds het aantreden van president El-Sisi honderden politieke activisten ‘verdwenen’, vaak na eerst te zijn gemarteld. In de meeste gevallen zijn de veiligheidstroepen hiervoor verantwoordelijk.

Lees hier de volledige actie.

Stuur een e-mail

* is verplicht.