Stuur een e-mail

Scott Warren (Verenigde Staten)

Op 17 januari 2018 arresteerde de Amerikaanse grenspolitie Scott Warren, een 36-jarige mensenrechtenverdediger en hulpverlener. Warren kan 20 jaar celstraf krijgen omdat hij humanitaire hulp gaf aan twee migranten zonder papieren in het woestijngebied in de buurt van de grens met Mexico. Zijn rechtszaak begint op 29 mei.

Amnesty roept de autoriteiten van de Verenigde Staten op om alle aanklachten tegen Scott Warren in te trekken.

Warrens arrestatie kwam slechts uren nadat de organisatie 'No More Deaths' waarvoor hij zich inzet een rapport publiceerde over het opzettelijk vernielen van hulpgoederen door grenspatrouilles. Videobewijs ondersteunt de beschuldigingen.

Vanwege de extreme weersomstandigheden in de woestijn sterven er elk jaar veel migranten. De Amerikaanse autoriteiten doen te weinig om dit te voorkomen. Bovendien proberen ze hulpverleners te ontmoedigen om hun werk te doen door humanitaire hulp aan migranten tot misdaad te bestempelen.

Lees hier de volledige actie.

Stuur een e-mail

* is verplicht.

Amnesty gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. We geven jouw e-mailadres niet door aan de autoriteiten. We gebruiken het wel om je te informeren over ons werk en de resultaten ervan. Kijk voor meer informatie op amnesty.nl/privacy