Voorzitter Amnesty Turkije slachtoffer zuiveringsacties

Op 6 juni is Taner Kılıç, voorzitter van Amnesty International Turkije, in de Turkse stad Izmir opgepakt, samen met 22 andere advocaten. Hij is aangeklaagd en ten onrechte beschuldigd van lidmaatschap van de Gülen-beweging. Amnesty International roept de Turkse autoriteiten op om Taner Kılıç onmiddellijk vrij te laten.

Taner Kılıç is al sinds 2002 lid van het bestuur van Amnesty Turkije en sinds 2014 is hij voorzitter. Als advocaat komt hij al tientallen jaren op voor mensenrechten.

Gülen wordt door de Turkse president Erdoĝan gezien als brein achter de mislukte staatsgreep in juli 2016. De arrestatie van Kılıç past in een patroon waarin steeds meer mensen die opkomen voor vrijheid van meningsuiting worden geïntimideerd en opgepakt.

Lees hier de volledige actie.

Kom in actie, schrijf een brief

Vul je gegevens in

Voornaam is verplicht.
Achternaam is verplicht.
Woonplaats is verplicht.
Schrijf je brief

Bekijk schrijftips.

Vijf tips voor het schrijven van een brief

1. Schrijf je eigen brief.
    Een persoonlijke brief maakt meer indruk en komt oprecht over. Schrijf daarom liefst de brief in je eigen woorden. Daarmee laat je zien dat je veel moeite hebt gedaan en het schrijven van deze brief belangrijk vond.
  2. Noem de feiten.
    Geef zoveel mogelijk informatie over de man of vrouw voor wie je schrijft. Benoem welke mensenrechten geschonden worden. Zo laat je zien dat je goed geïnformeerd bent.
  3. Blijf beleefd.
    Ook al is je verontwaardiging nog zo groot, met een respectvol geschreven brief bereik je meer. Een agressieve toon kan averechts werken.
  4. Schrijf niet over religie, cultuur of politiek.
    Voorkom verwijzingen naar specifieke religieuze, culturele of politieke overtuigingen. Een onpartijdige opstelling is doorslaggevend in het behalen van successen.
  5. Wees kort en duidelijk.
    Houd het kort en bondig. Eén pagina is meer dan voldoende. Langere brieven worden vaak niet gelezen.

Brief is verplicht.

Kies uw lettertype

Kies uw lettertype formaat

Verstuur je brief

Kies de manier waarop je je brief wilt versturen. Download en print je brief om hem via de post te versturen. Het adres staat bovenaan de brief.