Stuur een e-mail

Taner Kiliç (Turkije)

Taner Kılıç deed gewoon zijn werk. Als voorzitter van Amnesty Turkije zorgde hij voor aandacht voor de mensenrechten. Maar op 9 juni 2017 werd hij opgesloten in de gevangenis op basis van de ongegronde beschuldiging dat hij lid zou zijn van een ‘gewapende terroristische organisatie’

31 januari 2018 besloot een rechtbank in Istanbul dat Taner Kılıç, voorzitter van Amnesty Turkije, voorwaardelijk zou worden vrijgelaten. Enkele uren na dit besluit is hij opnieuw gearresteerd. Op welke grond hij wordt vastgehouden is nog onduidelijk.

Amnesty roept de Turkse autoriteiten op Taner Kılıç onmiddellijk vrij te laten.

Ook andere mensenrechtenactivisten zijn vastgezet. Al deze mensen staan nu terecht voor misdaden die verband houden met ‘terrorisme’. Dit is een absurde poging om hun activisme voor de mensenrechten de kop in te drukken.

Taner zit nog altijd gevangen. Veel anderen zijn vrij op borgtocht, maar lopen nog steeds gevaar dat hun vrijheid van ze afgenomen wordt.

Het wordt wereldwijd steeds gevaarlijker om op te komen voor mensenrechten. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie, lastercampagnes, geweld en gevangenisstraf. Amnesty voert hiertegen campagne.

Stuur een e-mail

* is verplicht.