Stuur een e-mail

De inheemse Tekoha Sauce-gemeenschap (Paraguay)

De inheemse Tekoha sauce-gemeenschap in Paraguay dreigt van haar land te worden verdreven. In de jaren ’70 werd de gemeenschap al van haar voorouderlijke grond verjaagd omdat er een waterkrachtcentrale werd gebouwd. Drie jaar geleden keerde de gemeenschap terug naar het niet bebouwde deel van de grond, maar het staatsbedrijf dat eigenaar is van de waterkrachtcentrale eist die grond nu weer via de rechter op.

Volgens de Paraguayaanse grondwet en het internationaal recht mag de gemeenschap niet van haar land gestuurd worden als zij daar niet mee heeft ingestemd. De gemeenschap heeft het recht om hun traditionele manier van leven te leiden op het land waar ze al generaties lang woont.

Roep de autoriteiten in Paraguay op de Tekoha Sauce-gemeenschap te beschermen.

De Tekoha Sauce voeren een jarenlange strijd om het land van hun voorouders, onder aanvoering van Amada Martínez en Cristóbal Martínez. De twee gemeenschapsleiders komen op voor de rechten van de Tekoha Sauce en zijn door het staatsbedrijf voor de rechter gedaagd.

Lees hier de volledige actie.

Stuur een e-mail

* is verplicht.