Stuur een e-mail

Rebiya Kadeer (China)

Rebiya Kadeer is de bekendste Oeigoerse mensenrechtenactivist en leider van het World Uyghur Congres. In de jaren negentig zat ze een gevangenisstraf van 5 jaar uit vanwege haar inzet voor de rechten van Oeigoeren, een islamitische minderheid die door China zwaar wordt onderdrukt.

In een poging Kadeer het zwijgen op te leggen, arresteerden de Chinese autoriteiten dertig van haar directe familieleden. Zij zitten al 2 jaar gevangen in een zogenaamd ‘heropvoedingskamp.’

Amnesty roept de Chinese autoriteiten op de familieleden van Rebiya Kadeer onmiddellijk vrij te laten.

Onder de gevangen familieleden zijn zussen, broers, zonen en kleinkinderen van Kadeer. Haar zoon Ablikim Abdiriyim zat eerder al 12 jaar vast en werd toen gemarteld in de gevangenis. Zelf verblijft Rebiya Kadeer op dit moment in de Verenigde Staten.

In China worden bijna een miljoen mensen vastgehouden in zogenaamde ‘heropvoedingskampen’. Veel van hen zijn Oeigoeren. De Chinese autoriteiten willen dat de voornamelijk islamitische etnische minderheidsgroepen in Xinjiang loyaal zijn aan de Chinese staat en de communistische partij. In de heropvoedingskampen worden ze daarom gedwongen om hun geloof en culturele identiteit te verwerpen.

Lees hier de volledige actie.

Stuur een e-mail

* is verplicht.