Mahadine (Tsjaad)

Vast na valse aanklachten

Tadjadine Mahamat Babouri – beter bekend als Mahadine – is een mensenrechtenverdediger uit Tsjaad. Nadat hij enkele video’s op Facebook had geplaatst waarin hij de regering van Tsjaad bekritiseerde vanwege economisch wanbeleid, werd hij op 30 september 2016 opgepakt. Sinds zijn arrestatie zit hij vast, hoewel hij alleen maar gebruikmaakte van zijn recht op vrije meningsuiting. Mahadine wordt ervan beschuldigd de grondwet te ondermijnen en de nationale veiligheid in gevaar te brengen.Hij kan levenslang krijgen.

Schrijf een brief en roep de president van Tsjaad op Mahadine onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Mahadine zegt dat hij de eerste drie dagen van zijn detentie werd geslagen en elektrische schokken kreeg toegebracht. Ook zou hij geen drinken en eten hebben gekregen. En hij mocht zich niet laten bijstaan door een advocaat. Later werden zijn voeten wekenlang geketend. Door de slechte behandeling verslechterde vanaf begin 2017 de gezondheidstoestand van Mahadine. Hij heeft leverproblemen en lijdt aan tbc. Toch krijgt hij niet de medische zorg die hij nodig heeft.

Amnesty gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. We geven jouw e-mailadres niet door aan de autoriteiten. We gebruiken het wel om je te informeren over ons werk en de resultaten ervan. Kijk voor meer informatie op amnesty.nl/privacy.